۱۳۹۶ سه شنبه ۱۵ اسفند -  شماره 388
www.bahardaily.ir
تیتر خبرها
تبلیغات
قراردادها و هدیه‌های میلیاردی

جزئیات تخلف‌های همشهری

پیشنهاد دهنده طرح «تحقیق و تفحص از عملکرد مالی و اجرایی موسسه همشهری در فاصله سال‌هاي ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۶» ضمن اعلام جزئیات قراردادهای میلیاردی و غیرمتعارف این موسسه، گزارش‌ کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورا در این رابطه را ارائه کرد.
الهام فخاری، عضو شورای شهر تهران با اشاره به گزارش تهیه شده در کمسیون اجتماعی و فرهنگی در رابطه با عملکرد این موسسه در سال ۹۵ گفت: «چاپ ویژه نامه‌های استانی، مجلات، ضمائم روزنامه و برخی اقدامات نظیر ساخت و توزیع فیلم مستند فرهنگی و بسته بندی و توزیع محصولات فرهنگی خارج از حیطه وظایف این موسسه به عنوان ارگان رسمی شهرداری تهران بوده است. همچنین بررسی گزارشات نشان می‌دهد به علت ورود به موضوعات و فعالیت‌های خارج از حیطه هزینه‌هایی همچون تامین خدمات، تهیه امکانات فیزیکی، خدمات نگهداشت، مشاوره و جذب نیروی انسانی به شهرداری تحمیل شده است. عدم وجود مطالعات و نیازسنجی لازم در خصوص تعداد چاپ مجلات باعث ضرر و زیان شرکت همشهری به ارزش بالغ بر ۴۷ میلیارد تومان طی سال‌هاي ۱۳۹۰ الی ۱۳۹۶ شده است، به طوری که در خصوص برخی مجلات، میزان فروش آن‌ها کمتر از ۲۰ درصد کل تیراژ چاپ مجلات منتشر شده بوده است.»
او با اشاره به این نکته که بررسی‌ها نشان می‌دهد قانون تجارت در برخی موارد در موسسه رعایت نشده است، افزود: «بخشنامه‌های صادر شده از سوی شهرداری در همشهری رعایت نشده است. همچنین مدیران ارشد با این بهانه که همشهری دارای هیئت مدیره بوده، تنها مصوبات هیئت مدیره را لازم الاجرا می‌دانستند و معتقد بودند، شهرداری فقط سهامدار همشهری محسوب می‌شود و از اجرای بخش نامه‌ها خودداری می‌کردند. درباره چگونگی خرید مقاله و انتخاب طرف قرارداد فروش با موسسه همشهری هم ابهام‌هایی وجود دارد که نیازمند بررسی دقیق و شفاف سازی است، شرکتی که مسئولیت توزیع روزنامه و مجلات همشهری را بر عهده دارد، در مواردی حتی در میزان چاپ روزنامه هم تاثیر می‌گذارد. در روزهای خاص درخواست کاهش یا افزایش تیراژ روزنامه را می‌دهد که با عدم برگشت زدن مجلات سود مضاعفی برای فروش مجلات باطله نصیب این شرکت مي‌شود. نکته قابل توجه این است که در خصوص قراردادهای تامین نیروی انسانی، توزیع و تبلیغات روزنامه همشهری و مجلات ابهام وجود دارد و فرآیند قانونی مناقصه و مزایده در این قراردادها رعایت نشده که همین نیاز به شفاف سازی را بیشتر می‌کند.»
فخاری در رابطه با ابهامات قرارداد توزیع محصولات همشهری با این شرکت افزود:« می‌توان به مواردی همچون عقد قرارداد بدون برگزاری مناقصه؛ عدم ارزیابی قیمت کارشناسی جهت عقد قرارداد؛ تصویب و اجرای تحویل رایگان روزنامه در روزهای ۱۱ و ۱۳ خرداد سال ۱۳۹۶ به این شرکت که موجب کاهش ۷۶ میلیون تومان از درآمد همشهری و دریافتی از شرکت مذکور شده است؛ اعطای تخفیف به مبلغ ۳۸۰ ریال از فروش قطعی و امانی هر نسخه روزنامه در ماه رمضان اشاره کرد. همچنین تصویب و اجرای بخشودگی و تاخیر در پرداخت تعهدات شرکت مذکور مبلغ سیصد و سی و هشت میلیون تومان به همشهری زیان زده است، این در حالی است که شرکت همشهری طی سال‌هاي ۱۳۹۰ الی ۱۳۹۶ متحمل هزینه بیش از ۲۵۰ میلیون تومان بابت تاخیر در تحویل روزنامه‌ها به طرف قرارداد شرکت شده بود.»
وی با تاکید بر این که در خصوص قرارداد همشهری با شرکتی دیگر ایرادات جدی وجود دارد، تصریح کرد: «همچنین قراردادی غیرضروری در اسفند ۹۵ بین طرفین فوق الذکر به علاوه مرکز توسعه ارتباطات و آگهی‌هاي روزنامه همشهری به ارزش ۳ میلیارد تومان برای مدت یکسال با موضوع اطلاع رسانی، پوشش رسانه ای، طراحی و اجرای کمپین تبلیغاتی در مورد برنامه ها، خدمات و فعالیت‌های سازمان زیباسازی از طریق چاپ آگهی و تبلیغاتی رسانه‌ای منعقد شده است، این در حالی است که سازمان زیباسازی شهرداری تهران خود با در اختیار داشتن ابزارهای تبلیغاتی توانایی اجرای این امور تبلیغاتی را داراست و لذا ضرورتی برای عقد این چنین قراردادی وجود نداشته است. از ابتدای سال ۱۳۹۴ تا سال ۱۳۹۶ یک واحد ساختمان به مساحت ۲۱۴ متر مربع با کلیه امکانات واقع در طبقه دوم شرقی ساختمان مرکزی روزنامه همشهری بدون قرارداد و به طور رایگان در اختیار شرکت پیمانکار قرار گرفته است که با احتساب اجاره بها و هزینه‌ها مبلغی بالغ ۲ میلیارد تومان برای موسسه همشهری هزینه در بر داشته است. مطالباتی که موسسه همشهری در وصول آنها کوتاهی کرده، در مجموع یک میلیارد و ۴۸۴ میلیون تومان است.»
این عضو شورای شهر در ادامه به قرادادهای غیرمتعارف در این موسسه اشاره کرد و گفت: شرکت همشهری از سال ۱۳۸۸ تا سال ۱۳۹۶ اقدام به انعقاد قراردادهایی با شخصی با موضوع بارگذاری محصولات همشهری در فضای مجازی کرده است. با توجه به امکانات شرکت از حیث دارا بودن سایت، پرسنل متخصص و سایر امکانات، انعقاد قراراداد مذکور غیرضروری بوده است. همچنین از سال ۱۳۹۰ تا آخر سال ۱۳۹۶ بالغ بر ۶ فقره قرارداد با کارمند رسمی صدا و سیما منعقد شده است که مجموع این قراردادها مبلغی به ارزش دو میلیارد و ششصد و پنجاه میلیون و دویست و سی هزار تومان است.» وی با اشاره به قراردادهای همشهری در رابطه با فیلم‌هایی که ارتباطی به وظایف شرکت همشهری ندارند، تصریح کرد: «موسسه همشهری سال ۹۳ با شرکتی در راستای تهیه و ساخت فیلم مستند در قالب ۱۲ سی دی ۴۰ دقیقه ای حدود ۶۰۰ دقیقه همکاری کرده است که در نهایت مبلغ نهصد و پانزده میلیون تومان به نماینده شرکت پرداخت شده است. در خصوص انجام قرارداد اشکالاتی وجود دارد و مبلغ تهیه این فیلم بسیار بیشتر از قیمت متعارف مربوط به تهیه فیلم مزبور است؛ همچنین کیفیت محتوای فیلم مزبور فاقد تخصص مربوط به موضوع بوده است.»
او در ادامه به هزینه‌هاي بدون مستندات و موارد عدم پیروی از قوانین جاری کشور در موسسه همشهری اشاره و تصریح کرد: «بیش از یک میلیارد و صد میلیون تومان بین سال‌هاي ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۶ در قالب تحویل انواع سکه، بن شهروند و کارت هدیه به افراد خارج از شرکت، بدون پیوست مستندات و فهرست پرداخت شده است. همچنین ۲۲۵ کارت شناور طرح ترافیک طی سال‌هاي ۱۳۹۱ الی ۱۳۹۶ که استفاده کنندگان آن مشخص نیست به مبلغ ۸۳۶ میلیون تومان خریداری شده است. به علاوه از ۶ ملک استیجاری استفاده نامرتبط و غیرسازمانی صورت گرفته است.»

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
تبلیغات