وزیر آموزش و پرورش گفت: بخش مهمی از ناکارآمدی نظام تعلیم و تربیت محصول بیتوجهی به دانشگاه فرهنگیان است.
به گزارش بهار از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی روز دوشنبه در نشست با کارکنان دانشگاه فرهنگیان با اشاره به تاکیدات پی درپی رهبری به دلیل اهمیت دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: دانشگاه فرهنگیان، گلوگاه مهم و راهبردی نظام تعلیم و تربیت است.
وی ادامه داد: در واقع بخشی از ناکارآمدی نظام تعلیم به دلیل بیتوجهی به این دانشگاه به عنوان مرکز ثقل آموزش و پرورش بوده است.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: بر اساس رهنمودها و تاکیدات رهبری در مورد دانشگاه فرهنگیان باید بیش از پیش این دانشگاه مورد توجه قرار گرفته و ارتقا یابد.
کاظمی با تاکید بر اینکه دانشگاه فرهنگیان، مرکز راهبردی، ماموریتگرا و پشتوانه نظام تعلیم و تربیت است، اضافه کرد: دانشجویان و اساتید این دانشگاه به عنوان راهبران نظام تعلیم و تربیت باید از ویژگیها و صلاحیتهای علمی و آموزشی برخوردار باشند.
وی با طرح این پرسش که علت ناکارآمدی نظام تعلیم و تربیت چیست به راهکارهای آن اشاره کرد و افزود: عدم رسیدن به نتایج مطلوب سند تحول بنیادین، انحراف از ماموریتهای محوله بوده است و به نظر میرسد که از خط مقدم نظام تعلیم غافل بودهایم و به مدیر، معلم و مدرسه کمتر توجه کردهایم.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه بخش مهمی از حل مساله و مشکلات نظام تعلیم و تربیت در دست دانشگاه فرهنگیان است، بیان کرد: معماری نظام تعلیم وتربیت چه از نظر فیزیکی و از جنبههای دیگر، فرسوده و قدیمی است.
وی با اشاره به اینکه برنامه درسی مدرسه ناکارآمد است، بیان کرد: برنامه درسی، دانش محور، آموزشزده، غیرتربیتی، غیر مهارتی و استعدادکش است. بنابراین با این روش نمیتوان استعدادها را شناسایی و هدایت کرد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ضرورت دارد پیوندی میان فعالیتهای درسی و آموزشی برقرار شود تا از این طریق بتوانیم شکاف میان ذایقههای دانش آموزان را با برنامه درسی پر کنیم.
کاظمی به این نکته هم اشاره کرد که اعتقاد راسخ دارم باید دانشگاه فرهنگیان را اصلاح و تقویت کرد و در ادامه به رویکردها و اقدامات مثبت دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: اتفاقات خوبی در دانشگاه فرهنگیان افتاده است. اما با دانشگاه مطلوب فرهنگیان مدنظر نظام جمهوری اسلامی و منویات رهبری فاصله زیادی داریم این فاصله از امکانات و تجهیزات گرفته تا سرانههای حداقلی محسوب میشود.
وی به مشکلات و چالشهای این دانشگاه اشاره کرد و گفت: در نظام جذب، اساسیترین مشکل را داریم زیرا فرایند جذب با مدل و الگوی مدنظر همخوان نیست. باید با نگاهی جامع و کامل به فرایند جذب نیروهای انسانی داشته باشیم.
وزیر آموزش و پرورش به چالش برگزاری آزمونهای تخصصی فرهنگیان نیز اشاره کرد و افزود: در این حوزه میتوانستیم بدون چالش و دارای فرصتهای زیادی باشیم.
کاظمی به عدم تناسب درسی دانشجویان و انطباق آن با برنامههای درسی دانش آموزان اشاره کرد و افزود: باید پژوهشهای متقنی در این زمینه تهیه شود و بررسی کرد که از گذشته تاکنون چه تغییرات کاربردی در محتوای درسی ایجاد شده است.
وی به اهمیت نقش اساتید دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: همانطور که معلم در تربیت دانش آموزان، نقش اساسی دارد و مهمترین رکن تحول است، اساتید دانشگاه فرهنگیان نیز جزو مهمترین عنصر در تربیت نیروی انسانی هستند .