بهار- معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه نخستین گام تحقق عدالت آموزشی آغاز شده است، گفت: یک برنامه عملیاتی دقیق به منظور احداث فضاهای آموزشی برای دانشآموزان درنظر گرفتهایم.
به گزارش بهار ازایرنا ، عدالت آموزشی و دسترسی برابر همگان به فرصتهای آموزشی، یک اصل مهم در نظام حکمرانی است و مقدمه عدالت اجتماعی محسوب میشود.
در واقع عدالت آموزشی باید با بکارگیری روشهای مختلف و تخصیص اعتبار با توجه به اهداف صورت گیرد چراکه در این رابطه، صرفا دسترسی آموزشی مدنظر نیست بلکه کیفیت دسترسی، فرصتهای یادگیری و نیز برخورداری مخاطب و دانشآموز از فرصتهای یادگیری کیفی باید مورد توجه قرار گیرد.
اهمیت این موضوع به قدری است که اصل سیام قانون اساسی اعلام کرده که «دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد.»
بر این اساس، رئیس جمهور ۱۶ مهرماه امسال در جلسه شورای عالی آموزش و پرورش به طور مکرر به موضوع عدالت آموزشی تاکید و اعلام کرد که آبادانی کشور در گرو اصلاح و اجرای عدالت در نظام آموزشی است. آموزش و پرورش تاکنون آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته و اقدامات انجام شده در زمینه تامین نیازمندیها و ارتقای کمی و کیفی آن نیز، علاوه بر ناکافی بودن، عمدتا متوجه بخش سختافزاری بوده و بخش نرمافزاری، نیروی انسانی، محتوا و روشهای آموزشی به شدت مورد غفلت قرار گرفته است.
در این راستا، رضوان حکیم زاده روز دوشنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: موضوع عدالت به خصوص عدالت آموزشی یکی از محورهای اصلی دیدگاههای رئیس جمهور است و بارها شاهد تأکید وی در این رابطه بوده و هستیم.
وی با بیان اینکه بالاترین مقام اجرایی کشور به موضوع عدالت آموزشی حساس است، افزود: دکتر پزشکیان با حضور در جلسه شورای عالی آموزش و پرورش به موضوع عدالت اشاره کرد و بعد از گزارش وزیر آموزش و پرورش و بیان نابرابریهای آموزشی به لحاظ فاصله موجود در برخورداری از فضای مناسب آموزشی که شاید نخستین و عینی ترین نماد نابرابری باشد، اعلام کرد که شخصا مسئولیت و راهبری این کار را بر عهده می گیرد.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: رئیس جمهور اعلام کرد که از همه ظرفیت دولت استفاده میکند تا در گام نخست شرایط حداقلی از لحاظ مکان آموزش برای همه دانشآموزان فراهم شود.
حکیم زاده یادآورشد: رئیس جمهور پس از برگزاری جلسه شورای عالی آموزش و پرورش دستور داد تا گزارش دقیقی از کمبود مدارس در مناطق مختلف کشور ارائه کنیم و این گزارش در جلسه دیگری که با حضور وی برگزار شد، مورد بررسی قرار گرفت.
وی با بیان اینکه نخستین گام تحقق عدالت آموزشی آغاز شده است، گفت: یک برنامه عملیاتی دقیق به منظور احداث فضاهای آموزشی و بهبود آن و بهتر کردن فرصتهای یادگیری برای دانشآموزان در نظر گرفته شده است.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش یادآورشد: منظور از محرومیت در موضوع عدالت آموزشی، مناطقی است که سرانه آموزشی آنها استاندارد نیست و شهر تهران و شهرستانهای استان تهران هم جزو مناطق محروم به لحاظ دسترسی به فضاها و امکانات مناسب آموزشی هستند.