معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش:
هیچ دانش‌آموز ابتدایی با هیچ بهانه‌ای نباید در محیط رقابتی قرار بگیرد

بهار- معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه نرخ جذب خالص پایه اول ملاک اصلی بازماندگی از تحصیل است، گفت: این شاخص از تقسیم تعداد دانش‌آموزان ۶ سال تمام ثبت‌نام‌شده ایرانی به همه کودکان ۶ سال تمام ایرانی به دست می‌آید.
بهار- معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه نرخ جذب خالص پایه اول ملاک اصلی بازماندگی از تحصیل است، گفت: این شاخص از تقسیم تعداد دانش‌آموزان ۶ سال تمام ثبت‌نام‌شده ایرانی به همه کودکان ۶ سال تمام ایرانی به دست می‌آید.

بهار- معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه نرخ جذب خالص پایه اول ملاک اصلی بازماندگی از تحصیل است، گفت: این شاخص از تقسیم تعداد دانش‌آموزان ۶ سال تمام ثبت‌نام‌شده ایرانی به همه کودکان ۶ سال تمام ایرانی به دست می‌آید.
به گزارش بهاراز وزارت آموزش و پرورش، رضوان حکیم‌زاده در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل استان های سراسر کشور گفت: بر اساس سیاست‌های معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، برنامه سالانه با همکاری استان‌ها تدوین شده است.
وی افزود: این همکاری می‌تواند برنامه‌هایی با قابلیت عملیاتی در کف میدان مدرسه ارائه دهد زیرا هر اندازه که سیاست‌گذار به آخرین حلقه اجرا نزدیکتر باشد و درک بهتری از میدان مدرسه داشته باشد، به همان نسبت احتمال موفقیت برنامه‌ها بیشتر خواهد شد.
حکیم‌زاده ادامه داد: برای رسیدن به این هدف، برنامه‌های اولیه به صورت منعطف و با توجه به نظرات کارشناسان استانی طراحی و با استان‌ها به اشتراک گذاشته شدند تا هر استان بتواند بنا به اقتضائات بومی و محیطی خود، ضمن پایبندی به چارچوب کلی، بُرش استانی را طراحی کند.
معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: در این روش، عرصه برای خلاقیت و ایده‌پردازی مبتنی بر اقتضائات بومی و محیطی نیز کاملاً فراهم است. به همین دلیل سیاست معاونت ابتدایی در دور جدید مشارکت ادارات‌ کل استان‌ها در امر طراحی برنامه‌ها است.
«بازمانده از تحصیل» و «تارک تحصیل» دو مفهوم مجزا هستند
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تفاوت «بازمانده از تحصیل» و «تارک تحصیل» اظهار داشت: متاسفانه در اغلب موارد این دو مفهوم به جای یکدیگر به کار برده می‌شود در حالی که بازمانده از تحصیل، فردی است که با وجود رسیدن به سن قانونی ۶ سال تمام، وارد نظام آموزش رسمی کشور نشده است، اما تارک تحصیل، دانش‌آموزی است که وارد مدرسه شده ولی به هر دلیلی پیش از آن که دوره آموزشی را به اتمام برساند، از چرخه آموزش خارج می‌شود.
حکیم‌زاده اضافه کرد: تفاوت مفهومی بین این دو، ایجاب می‌کند در مورد هر گروه باید تصمیم‌گیری به صورت مجزا و برنامه‌ها به صورت تخصصی طراحی و اجرا شوند؛ به خصوص اینکه بازمانده از تحصیل وارد مدرسه نشده اما تارک تحصیل از مدرسه و از گردونه آموزش خارج شده است.
وی ادامه داد: یکی از اقدامات معاونت آموزش ابتدایی در دور جدید، تفکیک این دو مفهوم در سامانه است تا بتوان برای هر یک به صورت جداگانه برنامه تخصصی را طراحی و اجرا کرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: باور داریم مدیر مدرسه بهترین فردی است که می‌تواند تارک تحصیل را شناسایی کند و در ساماندهی آنان نقش بسیار ویژه‌ای دارد.
وی خاطر نشان کرد: در مورد بازمانده از تحصیل دو نکته بسیار مهم وجود دارد که پیش از ارائه هر آماری باید به آنها توجه کرد؛ نخست اینکه در این مورد، نرخ جذب خالص پایه اول بسیار مهم است؛ این شاخص به معنی نسبت همه دانش‌آموزان ۶ سال تمام ثبت‌نام‌شده ایرانی به تمامی کودکان ۶ سال تمام ایرانی است.
حکیم‌زاده تاکید کرد: کودک ۶ سال تمام اگر در همان سال جذب مدرسه نشود، به احتمال فراوان در سال‌های بعد نیز وارد چرخه آموزشی کشور نخواهد شد. به همین دلیل و با تاکید وزیر آموزش و پرورش، مسئله جذب بازماندگان از تحصیل به عنوان اولویت معاونت آموزش ابتدایی در دستورکار قرار دارد و می‌توان اذعان کرد مهمترین ماموریت این معاونت است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: گام نخست در ساماندهی بازماندگان از تحصیل، شناسایی دقیق آنان و تکمیل بانک اطلاعاتی است تا بر همین اساس با کمک و همراهی دستگاه‌های ذیربط بتوان گام‌های اجرایی و عملیاتی برداشت.
هیچ دانش‌آموز ابتدایی با هیچ بهانه‌ای نباید در محیط رقابتی قرار بگیرد
حکیم‌زاده ادامه داد: یکی از ملاحظات مهم در دوره ابتدایی، پرهیز از ایجاد فضای رقابتی است. این یعنی، در دوره ابتدایی هیچ دانش‌آموزی با هیچ بهانه‌ای نباید در محیط رقابتی قرار بگیرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: طبق سند تحول بنیادین، محور همه فعالیت‌ها در دوره ابتدایی «تربیت» است؛ بنابراین استفاده از کتب کمک‌‎درسی و کمک‌آموزشی یا برپایی کلاس‌های تست‌زنی و هر فعالیت دیگری که کودک را وارد رقابت کند، طبق مصوبه ۹۵۱ تخلف است.
وی اظهار داشت: مدارس باید از هرگونه برچسب‌زنی و جداسازی دانش‌آموزان بپرهیزند؛ به خصوص اینکه هم علم و هم تجربه اثبات کرده، جداسازی منجر به پرورش متوازن استعدادها نمی‌شود و هر استعدادی باید در محیط طبیعی رشد کند و به شکوفایی برسد.
حکیم‌زاده تصریح کرد: معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش هیچ رقابتی را در دوره ابتدایی به رسمیت نمی‌شناسد و از هیچ برنامه‌ای که منجر به جداسازی دانش‌آموزان از محیط طبیعی و فرایند طبیعی رشد شود، نه تنها حمایت نمی‌کند که مخالف جدی آن است.
هر فعل و بازخوردی از سوی معلم، اثر تربیتی دارد
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در پایان با بیان اینکه معلم در وهله اول مربی پرورشی است و هر فعل و بازخوردی از سوی او اثر تربیتی دارد، تأکید کرد: هر اندازه که معلم بتواند ارتباط مثبت و عاطفی با دانش‌آموز برقرار کند، به همان نسبت احتمال ایجاد محیط یادگیری مثبت افزایش می‌یابد و محیط آموزشی پویایی بیشتری خواهد داشت.

این مطلب را برای دوستان خود ارسال کنید:
Facebook
Print
Email
Twitter
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش:
هیچ دانش‌آموز ابتدایی با هیچ بهانه‌ای نباید در محیط رقابتی قرار بگیرد
این مطلب را برای دوستان خود ارسال کنید:
Facebook
Print
Email
Twitter
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش:
هیچ دانش‌آموز ابتدایی با هیچ بهانه‌ای نباید در محیط رقابتی قرار بگیرد

بهار- معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه نرخ جذب خالص پایه اول ملاک اصلی بازماندگی از تحصیل است، گفت: این شاخص از تقسیم تعداد دانش‌آموزان ۶ سال تمام ثبت‌نام‌شده ایرانی به همه کودکان ۶ سال تمام ایرانی به دست می‌آید.
این مطلب را برای دوستان خود ارسال کنید:
Facebook
Print
Email
Twitter
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *