فرزاد موتمن کارگردان فیلم «شبگرد» با انتقاد نسبت به سینمای اجتماعی گفت که این سینما به سینمای ارگانی تبدیل شده است.
به گزارش مهر به نقل از روابط عمومی برنامه، نقد و بررسی فیلم «شبگرد» با حضور فرزاد موتمن کارگردان این اثر و به میزبانی روزبه رحیمی نژاد و احسان طهماسبی منتقد و نویسنده سینما در برنامه «اکران» برگزار شد.
موتمن در این برنامه اظهار کرد: «شبگرد» یک فیلم درجه دوم ۸۰ دقیقهای است. مخالف ارائه این فیلم به جشنواره فیلم فجر بودم زیرا جشنواره برای این فیلم داستان درست میکند. جشنواره فیلم فجر سالهاست تبدیل به عوارضی شده که یک عدهای را راه میدهند و عدهای را دور میریزند. من جزو گروه دوم هستم.
وی افزود: فیلمهایی که به من نزدیک هستند در جشنواره فیلم فجر حذف میشوند و این جشنواره سیاستش این است که فیلمهای کمدی و ارگانی را تقویت کند و در حال فیلتر کردن فیلمها است. هیئت انتخاب برای فیلم من مشکل ممیزی درست کردند و حضور در جشنواره فیلم فجر برای ما دردسرساز شد و سال هاست که علاقهای ندارم فیلمی در جشنواره داشته باشم.
«پوپک و مش ماشالله» از پرممیزیترین فیلم ایران بود
این کارگردان در ادامه با اشاره به حضور منوچهر شاهسواری به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: منوچهر شاهسواری آدم مناسبی برای جشنواره است و سینما را می فهمد. او این توانایی را دارد که بین سینماگران و مسئولان حکومتی پل بزند و مطمئن هستم در دوران شاهسواری اوضاع بهتر میشود.
وی با اشاره به ممیزی فیلمهای مختلف خود گفت: «پوپک و مش ماشالله» از پر ممیزیترین فیلمهای سینمای ایران است و اساساً قصه فیلم با ممیزی عوض شد.
فارابی را تعطیل کنید!
موتمن با بیان اینکه ۱۳ فیلم بلند و ۱۰ تله فیلم ساخته است، یادآور شد: هنوز فیلم ترسناک نساختهام. سال ۸۵ قرار بود «آفتاب پرست» را بسازم اما فارابی مانع این اتفاق شد. فیلمنامه این کار را شادمهر راستین نوشته بود. بالای ۲۰ فیلمنامه به فارابی دادم و همیشه به من گفتند در اولویت ما نیست. فارابی تا حدود سال ۸۵ به فیلمها کمک میکرد و این شکل وحشتناک امروزی را نداشت. در سالهای بعدی فارابی تهیه کننده دهها فیلم بی مصرف شد که حتی نمیتوانند این فیلمها را اکران کنند. سازمان سینمایی در سالهای گذشته سیاست جوانگرایی را مطرح کرد که فقط اسمش قشنگ بود اما درواقع هدف این بود که سینما را بی در و پیکر کنند. از نظر من بنیاد سینمایی فارابی باید تعطیل شود.
کارگردان «شبگرد» درباره جایگاه سینمای اجتماعی ایران توضیح داد: این سینما به سینمای ارگانی تبدیل شد. فیلمسازان ترغیب شدند به طبقه متوسط فکر نکنند بلکه به لاتها، روسپیها، معتادها و قمه کشها فکر کنند و فضای لات بازی و اربده کشی سینمای ما را دربرگرفته است. در دو سال اخیر جنسی از درام اجتماعی بیرون آمده که تبلیغ نهادهای مختلف است و پولهای آن نیز دولتی پرداخت میشود.
توصیه موتمن به رئیس سازمان سینمایی
موتمن در توصیه به رائد فرید زاده رئیس سازمان سینمایی تاکید کرد: سازمان سینمایی باید منحل شود و اداره سینمایی احیا شود. سازمان سینمایی در دوره شمقدری به وجود آمد تا بودجه کلان بگیرند. امروز سردر سینماهای ما شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده و اگر این موفقیت است، تبریک می گویم. «شبگرد» برای نسل جوان سینمادوست ساخته شده اما این نسل با سینما قهر کرده است. همان اداره امور سینمایی با ۴ کارمند کافی است. خانه سینما باید رها شود و اجازه دهند این نهاد، مستقل باقی بماند نه اینکه بازوی اجرایی سازمان سینمایی باشد. ورود فیلم اولیها را به کانون کارگردانان بسپارید و چقدر خوب است که کانون را دوباره رئیسیان ریاست کند. امیدواریم به اوایل دهه ۸۰ برگردیم.
یاسر هشترخانی کارگردان فیلم کوتاه «خاک مرده» نیز در این برنامه اظهار کرد: سعید سالمی فیلمنامه این اثر را نوشت. یک روز در حال بررسی یک موضوع حقوقی بودیم و براساس آن فیلمنامه «خاک مرده» شکل گرفت. این فیلم یک هفته فیلمبرداری شد و این اثر درباره زندگی دو جوان است که تحت تأثیر رفتار خانواده خود قرار میگیرند.
در این برنامه همچنین فیلم سینمایی «ددیو» با بازی شأن پن مورد بررسی قرار گرفت.