بهار – عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، توجه به ساخت و ساز مدارس به ویژه در مناطق محروم و کمبرخوردار را از جمله دغدغههای دولتِ چهاردهم برشمرد و گفت: اراده دولت در توجه کیفی و زیرساختی به آموزش کشور به معنای ساختن آینده ایران است.
به گزارش بهار از ایرنا، مسعود پزشکیان ازهمان روز اعلام آمادگی به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، بر اهتمام ویژه در حوزه آموزش و پرورش تاکید میکرد و معتقد بود که باید سه اصل مهم «توسعه عدالت آموزشی»، «ارتقای کیفیت» و «ایجاد تعلق و هویتبخشی به دانشآموزان» زیربنای توسعه همه جانبه کشور باشد.
رئیس دولت وفاق پس از انتخاب توسط مردم به عنوان رئیس جمهور اسلامی ایران و تشکیل دولت چهاردهم، نیز بارها و بارها بر اهمیت عدالت آموزشی، دسترسی همه دانش آموزان به فرصتهای برابر، یادگیری، آموزش و ایجاد تغییرات اساسی در فضاهای آموزشی کشور تأکید کرد و آن را گامی مهم برای ساخت آیندهای بهتر برای ایران برشمرد.
درهمین زمینه عبدالوحید فیاضی درباره تاکید مسعود پزشکیان برای رفع تبعیض و ایجاد عدالت آموزشی، گفت: در هر زمان که وزیر آموزش و پرورش در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی حضور مییافت، توجه به مدرسه سازی را مورد تاکید قرار میداد؛ این رویه به این معنا است که هر رئیس جمهور یا وزیر آموزش و پرورشی که موضوع بهبود کیفی و زیرساختی در آموزش را سرلوحه کاری خود قرار دهد، آینده آن کشور تضمین خواهد شد.
وی با اشاره به نقصهایی که در حوزه مدیریتی در کشور وجود دارد، افزود: این نقایص به دلیل عدم توجه کافی به آموزش در سالهای گذشته بوده است. بر همین اساس رئیسجمهور در دولت چهاردهم عزم خود را جزم کرده است با مشارکت مردم، نهضت مدرسهسازی در تمام شهرهای کشور و حتی روستاها اجرایی شود و در کنار آن سطح کیفی آموزش را هم ارتقاء دهد.
نماینده مردم محمودآباد در مجلس با اشاره به کیفیت بخشی در مدارس کشور که مورد تاکید وزارت آموزش و پرورش است، تصریح کرد: رئیس جمهور و وزیر آموزش و پرورش در یک سال گذشته در سفرهای استانی از واحدهای آموزشی و مدارس بازدید کردند تا میزان فضای آموزشی و امکانات آنها به صورت میدانی بررسی شده و اقدامات لازم را برای بهبود زیرساخت های مدارس انجام دهند.
توجه به ساختو ساز مدارس به ویژه در مناطق محروم از جمله دغدغههای دولت است
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، توجه به ساخت و ساز مدارس به ویژه در مناطق محروم و کمبرخوردار را از جمله دغدغههای دولت چهاردهم برشمرد و گفت: تحقق این هدف سبب خواهد دشد عدالت آموزشی در تمام نقاط کشور ایجاد شده و فضای آموزشی مناسب برای تمام دانش آموزان در هر نقطهای فراهم شود. به عنوان مثال مدارس شبانهروزی بیشتر در مناطق محروم فعال هستند که سرانه آنها تا سه ماه ابتدای سال تحصیلی امسال تخصیص داده شده است.
فیاضی با اشاره به نگاه علمی رئیسجمهور به مسائل جامعه اظهار کرد: اینکه توسعه هر کشوری از آموزش و پرورش آغاز میشود، فهم درست و دقیق رئیسجمهور است. البته در این راه دولت به تنهایی نمیتواند کار را جلو ببرد و قطعا باید مردم و خیّرین نیز در میدان حاضر شده تا مدارس فرسوده، نامناسب و کانکسی از تمام مناطق کشور جمع شده و آموزش هوشمند توسعه داده شود.
وی با تاکید بر اینکه برای برقراری عدالت آموزشی، تربیت و آموزش نیروی انسانی موثر که همان معلمان هستند، ضروری است، یادآور شد: برای این موضوع باید معلمان دورههای لازم توانمندسازی را طی کنند و به علم روز و فناوری های نوین آشنا شوند تا بتوانند در کلاسهای درس موثر واقع شوند.
برخورداری همه مدارس کشور از امکانات و تجهیزات ضروری است
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بر لزوم برخورداری همه مدارس از امکانات و تجهیزات لازم تاکید کرد و گفت: دارا بودن همه مدارس از فضای فیزیکی مناسب برای برقراری عدالت آموزشی بسیار مهم است؛ چرا که در برخی از مدارس، کلاسها گنجایش کافی برای دانشآموزان را ندارد که قطعا چنین شرایطی مانع بهرهمندی دانش آموزان از روشهای علمی و نوین آموزشی خواهد شد. فیاضی بر لزوم برخورداری همه کلاسهای مدارس به تجهیزات و امکانات روز آموزشی و کمک آموزشی تاکید کرد و یادآور شد: در جهان امروز که کشورهای مختلف برای مدارس خود سرمایه گذاری میکنند و هوش مصنوعی دنیای جدیدی در حوزه علم و آموزش باز کرده است، هوشمندسازی مدارس کمک خواهد کرد دانش آموزان همراه با علم روز پیش رفته و علوم و فنون را بهتر فرا بگیرند. وی با اشاره به تنوع مدارس دولتی و خصوصی در کشور خاطرنشان کرد: مدارس غیرانتفاعی، هیات امنایی و خاص، از توانمندی مالی کافی و امکانات آزمایشگاهی مستقل، تجهیزات ورزشی و کارگاه ها برای آموزش به دانش آموزان برخوردار هستند. اما چنین امکاناتی در مدارس دولتی کمتر دیده میشود، ضروری است این امکانات در همه مدارس کشور ایجاد شود.