طرح محدودیت سوختگیری در روز،در حالی در کشور اجرایی شد،که هنوز عده ای از شیوههای اجرایی آن به خوبی آگاه نیستند.بیشترین نگرانی شهروندان در استان های مرزی و پهناور کشور است .
استان خراسان جنوبی دارای هر دو مولفه پهناور بودن و مرزی بودن است. ماجرایی که باعث شده نظم سوخت گیری در سطح شهر دچار چالش و بازار شایعات داغ شود.
یکی از شهروندان بیرجندی که مجبور شده به دلیل شلوغی جایگاه ها در روز گذشته به چند جایگاه بنزین مراجعه کند،درباره شرایط ایجاد شده گفت:تغییر ناگهانی روال عادی سوختگیری بسیار تشویش برانگیز شده است. در چند جایگاه درخواست سهمیه آزاد از کارت سوخت جایگاهداران را مطرح کردم، اما پاسخ این بود که محدودیت اعمال شده و قادر به ارائه این خدمت نیستند.
شهرندی دیگر هم اعلام کرد:فقط از 5 تا 10 صبح می توان از کارت جایگاه استفاده کرد. از سوی دیگر در صورت نیاز به سوختگیری مجدد در طول روز فقط هر 8 ساعت می توان از این امکان استفاده کرد، یعنی اگر گردشگری در شهر طبس به گشت و گذار و … بپردازد و بعد خواسته باشد مثلا به شهر قاین برود با توجه به مسافت و . . . دیگر نخواهد توانست سوختگیری کند.از این دست گلایه ها طی دو روز گذشته زیاد مطرح شده حتی عده ای این موضوع را زمینه ساز افزایش نرخ بنزین عنوان کرده اند، و عده ای نیز معتقدند چنین روش هایی که بر سر مردم عادی پیاده می شود فقط به دلیل بی کفایتی مسئولان برای جلوگیری از سوخت قاچاق است. این درحالی ست که همین مسئولان با بی تدبیری و نبود زمینه های اشتغال موجب شدند کار جوانان ما به قاچاق سوخت و . . . بیانجامد.
تصمیم در قانون بودجه
مدیر شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی منطقه خراسان جنوبی در پاسخ به اجرای طرح محدودیت سوختگیری در روز که از 22 مرداد به طور کامل اجرایی شده است به خبرنگار بازار گفت:کاهش کارتهای آزاد بنزین در جایگاه های عرضه، یک قانون کشوری است که در بند( ه) تبصره 14 قانون بودجه 1402 ، به آن اشاره شده است.
محمدرضا عابدانی افزود: بر اساس این قانون شرکت پخش فراورده های نفتی باید تا پایان شهریور شیوه ای را اجرایی کند که صرفا 10 درصد از عرضه بنزین با کارت آزاد انجام شود.یعنی 90 درصد از سوختگیریهایی که انجام می شود باید با کارت مربوط به مالک خودرو باشد. این رقم برای نفت گاز 95 درصد است.
وی با اشاره به اینکه این موضوع در سطح کشور اجرا شده است ادامه داد: کاهش تعداد کارتهای آزاد جایگاهداران اصلیترین و مهمترین راهکار این مسئله است.
وی در پاسخ به اینکه این موضوع در سیستان و بلوچستان به نحو دیگری کنترل شده است یادآور شد:در استان سیستان و بلوچستان کارتهای سوخت به نحوی است که فقط ساکنان همان استان مجاز به سوختگیری هستند.یعنی مسافری که از آن استان عبور می کند امکان سوختگیری با کارت سوخت خودش را ندارد.
عابدانی مقادیری که برای سوختگیری مشخص شده است حتی برای استان پهناوری مانند خراسان جنوبی با فاصلهی شهرها متناسب دانست و گفت: دریافت 30 لیتر با کارت شخصی و 20 لیتر با کارت آزاد جایگاه تامین کننده نیاز هم استانیها است چراکه پر مصرفترین خودرو نیز اگر هر 100 کیلومتر 10 لیتر بنزین مصرف کند، می تواند 500 کیلومتر در استان تردد داشته باشد.یعنی اگر بخواهد از طبس وارد شود و از نهبندان خارج شود و یا برعکس مشکلی نخواهد داشت.
مدیرشرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه خراسان جنوبی با اشاره به سیاستکاهش کارتهای جایگاه اضافه کرد: در حال حاضر همهی مالکان خودرو کارت سوخت مخصوص به خودشان را دارند، و یا آنهایی که درخواست دادهاند به دستشان رسیده و یا اینکه در باجههای پستی موجود بوده و می توانند با مراجعه حضوری آن را دریافت کنند،بنابراین مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
وی تصریح کرد: هم اکنون تمامی تراکنشهای کارتهای آزاد کاهش پیدا کرده و دیگر 60 لیتری نیست.کاهش کارتهای سوخت مختص استان ما نبوده و در تمام کشور اجرایی شده است.
به گفته ی وی در راستای اجرای طرح محدودیت سوختگیری محدودیت در زمان سوختگیری نیز اعمال شده است یعنی تا قبل از اجرای این طرح، وقتی با کارت سوخت شخصی خودرو، 60 لیتر بنزین دریافت میشد، برای سوختگیری مجدد، محدودیتی وجود نداشت و بلافاصله امکانپذیر بود. اما با اجرای طرح جدید محدودیت سوختگیری، این موضوع تغییر کرده و مالک وسیله نقلیه باید بین 3 تا 8 ساعت (بسته به محل جایگاه سوخت)، برای سوختگیری مجدد، منتظر بماند.
مدیرشرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه خراسان جنوبی درباره ی محدودیت سوختگیری برای ناوگان حمل و نقل عمومی توضیح داد: اگر وسایل نقلیه عمومی، بنزینسوز باشند، سوختگیری حداکثر دو مرتبه در یک روز امکانپذیر است. البته اگر ناوگان از استان محل سوختگیری، خارج شود، میتواند بدون محدودیت زمانی، برای سوختگیری مجدد اقدام کند.
هرچند این قانون از اواسط مرداد ماه در استان اجرایی شده است،اما 22 مرداد ماه با کاهش کارت سوخت جایگاهها ازدحام و شلوغی در بیشتر جایگاه های سوخت استان هم استانی ها را کلافه و نگران کرده بود. و از آنجایی که تصمیمات اینچنینی ناگهانی اجرایی می شود،عدهی زیادی از مصوب شدن بند ه تبصره 14 قانون بودجه سال 1402 ابراز بی اطلاعی کردند.
براساس بند هـ تبصره 14 قانون بودجه 1402، به منظور بهبود نظام توزیع بنزین و نفت گاز در کشور و کاهش قاچاق سوخت، وزارت نفت مکلف شده است تدبیری اتخاذ کند که تا پایان شهریورماه 1402 حداقل 90 درصد خودروهای بنزین سوز و 95 خودروهای نفت گازسوز مجاب شوند که از کارتهای سوخت مختص خودروی خودشان استفاده کنند.
حال باید دید با این شیوه آیا آمار سوخت قاچاق و همچنین تصادفهایی که پلیش شوتیها را مقصر آن میدانست کاهش پیدا خواهد کرد؟