وحیده علی‏ میرزایی‬ :
حفظ شأن انسانی زن

در احادیث و روایات مختلف نیز ضرورت توجه به حجاب مطرح شده است. امام علی (ع) می‌فرماید: «مصونیت زن، حال او را سرشارتر و جمال او را پایدارتر می‌سازد».
در احادیث و روایات مختلف نیز ضرورت توجه به حجاب مطرح شده است. امام علی (ع) می‌فرماید: «مصونیت زن، حال او را سرشارتر و جمال او را پایدارتر می‌سازد».

در احادیث و روایات مختلف نیز ضرورت توجه به حجاب مطرح شده است. امام علی (ع) می‌فرماید: «مصونیت زن، حال او را سرشارتر و جمال او را پایدارتر می‌سازد». همچنین در حدیث دیگری می‌فرماید: «پوشیدگی زن به حالش بهتر است و زیبایی‏اش را پایدارتر می‌سازد»؛ بنابراین حجاب، کمال و وقار زن و نشان‏دهنده ارزش و اصالت اوست و خداوند پاداش عظیم و بی‏کرانی برای زنان تقواپیشه و پاک‏دامن مقرر داشته است. از مجموع مباحث مطرح شده به ‏روشنی معلوم می‌شود مراد از حجاب اسلامی، پوشش و حریم قائل شدن در هنگام معاشرت زنان با مردان نامحرم در شیوه‌های مختلف رفتار مثل نحوه پوشش، نگاه، حرف زدن و راه رفتن است؛ بنابراین، حجاب و پوشش زن نیز به‏‬ منزله یک حاجب و مانع در مقابل افراد نامحرمی است که قصد نفوذ و تصرف در حریم ناموس دیگران را دارند.
حجاب آن‏ چنان که در آیات و در سوره‌های مختلف قرآن کریم آمده، سدی برای فعالیت اجتماعی زنان یا پیش‏رفت علمی و یادگیری دانش برای آن‌ها نیست؛ بلکه مهم‌ترین فلسفه حجاب این است که به شأن انسانی زنان جامعه لطمه‏ای وارد نشود. برای تحقق این هدف، اسلام دستورات ویژه‏ای برای زنان مسلمان بیان می‌کند. تمام فرقه‌های اسلامی حجاب را واجب می‌دانند و در این امر اتفاق نظر دارند که زنان باید هنگام ادای نماز و در حضور مردان بیگانه، موی سر و تمام اندام خود را به‏استثنای صورت و دست‌ها (از مچ به پایین) بپوشانند.
نتیجه بررسی متون تاریخی نشان می‌دهد در اکثر قریب به اتفاق ملت‌ها و آیین‌های جهان، حجاب در میان زنان معمول بوده است. هرچند در طول تاریخ فراز و نشیب‌های زیادی را طی کرده و گاهی با اِعمال سلیقه حاکمان، تشدید یا تخفیف یافته است؛ اما هیچ ‏گاه به ‏طور کامل از میان نرفته است. مورخان به ‏ندرت از اقوام بدوی که زنان‏شان دارای پوشش مناسب نبوده ‏اند یا به ‏صورت برهنه در اجتماع ظاهر می‌شدند، یاد می‌کنند.
محق دانستن مرد برای طلاق زنی که صدایش در کوچه شنیده شده بدون پرداخت مهریه در دین یهود، رکن بودن چادر و روبند و ذکر آن به‏ طور صریح در کتاب مقدس و وجوب سکوت زن نزد بیگانه و در کلیسا از طرف مسیحیت، بهترین گواه بر شدت سخت‏گیری ادیان دیگر است؛ بنابراین، اسلام واضع قانون حجاب نبوده است و برخلاف تصور اشخاصی که ایجاد و وضع قانون حجاب را به اسلام نسبت می‌دهند، حجاب از دیر زمان تاکنون جز عادات و آداب ملل متمدن جهان بود که اسلام آن را به‏ صورتی متناسب و موافق با مصالح اجتماعی درآورده و به ‏صورت یک حکم مذهبی قرار داده است.
از آنجایی که اسلام در تمام موارد افراط و تفریط بر کنار است و همه احکام خود را بر اساس اعتدال و میانه‌روی و احتراز از زیاده‏ روی و کوتاهی مبتنی داشته، موضوع حجاب زنان را نیز بر اصلی معتدل استوار کرده است. دین اسلام با در نظر گرفتن چارچوبی متعادل و با توجه به آزادی زنان در تمام عرصه‌های زندگی، حجاب را امری واجب دانسته است و با توجه به فلسفه واقعی آن بدون ایجاد هیچ ‏گونه محدودیتی زن را از قرار گرفتن در معرض خطرات محفوظ می‌دارد. در حجاب اسلامی، سهل‏ انگاری مضر و سخت‌گیری‌های بی‏ مورد وجود ندارد؛ یعنی حجاب هم با فطرت عفیفانه زنان هم‏خوانی دارد و هم دیدگاه‌های خشک و متعصبانه را برنمی‏ تابد. حجاب اسلامی آن‏گونه که غرب تبلیغ می‌کند، به ‏معنای حبس زن در خانه یا پرده ‏نشینی و دوری از اجتماع نیست؛ بلکه بدین معناست که زن در معاشرت خود با مردان بیگانه، موی سر و اندام خود را بپوشاند و به جلوه‏گری و خودنمایی نپردازد.

این مطلب را برای دوستان خود ارسال کنید:
Facebook
Print
Email
Twitter
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وحیده علی‏ میرزایی‬ :
حفظ شأن انسانی زن
این مطلب را برای دوستان خود ارسال کنید:
Facebook
Print
Email
Twitter
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وحیده علی‏ میرزایی‬ :
حفظ شأن انسانی زن

در احادیث و روایات مختلف نیز ضرورت توجه به حجاب مطرح شده است. امام علی (ع) می‌فرماید: «مصونیت زن، حال او را سرشارتر و جمال او را پایدارتر می‌سازد».
این مطلب را برای دوستان خود ارسال کنید:
Facebook
Print
Email
Twitter
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *