« بهار» از بازار داخلی لوازم خانگی گزارش می دهد :
رقابت پذیری بازار لوازم خانگی با واردات

بازار لوازم خانگی یکی از بازارهای پررونق و رقابتی در صنعت مصرفی است. با توسعه صنعت و فناوری، امکان دسترسی به لوازم خانگی متنوع و پیشرفته برای مردم فراهم شده است. این رشد در بازار همچنین به واردات بیشتر لوازم خانگی منجر شده است. در این مقاله، به بررسی تأثیر واردات لوازم خانگی بر رقابت پذیری بازار می پردازیم.
بازار لوازم خانگی یکی از بازارهای پررونق و رقابتی در صنعت مصرفی است. با توسعه صنعت و فناوری، امکان دسترسی به لوازم خانگی متنوع و پیشرفته برای مردم فراهم شده است. این رشد در بازار همچنین به واردات بیشتر لوازم خانگی منجر شده است. در این مقاله، به بررسی تأثیر واردات لوازم خانگی بر رقابت پذیری بازار می پردازیم.

زهرا زارع:

بازار لوازم خانگی یکی از بازارهای پررونق و رقابتی در صنعت مصرفی است. با توسعه صنعت و فناوری، امکان دسترسی به لوازم خانگی متنوع و پیشرفته برای مردم فراهم شده است. این رشد در بازار همچنین به واردات بیشتر لوازم خانگی منجر شده است. در این مقاله، به بررسی تأثیر واردات لوازم خانگی بر رقابت پذیری بازار می پردازیم.
واردات لوازم خانگی می تواند تأثیر قابل توجهی بر رقابت پذیری بازار داشته باشد واین امرباعث افزایش تنوع و گزینش برای مصرف کنندگان می شود. در نهایت شرکت های تولید کننده داخلی نیز برای حفظ رقابت پذیری خود، باید اهمیت قابل توجهی به کیفیت و قیمت نسبت به کالای تولیدی خود بدهندو
بازار لوازم خانگی شامل محصولات متنوعی است که توسط شرکت‌ها و برندهای مختلف در سطح جهانی تولید می‌شود. این بازار به دلیل تقاضای بالا و رقابت شدید، همواره در حال رشد و تغییر است. بازار لوازم خانگی محصولاتی را شامل می‌شود که در زندگی روزمره ما جایگاه ویژه‌ای دارند و نیازهای اساسی خانوارها را برآورده می‌کنند.رقابت پذیری بازار لوازم خانگی به علت وجود برندهای متعدد و محصولات مشابه، بسیار بالاست و شرکت‌ها باید برای جذب مشتریان خلاقیت و نوآوری را به کار بگیرند.
واما ممنوعیت واردات لوازم خانگی از سال 1397 ابلاغ و اجرایی شد با این ممنوعیت باعث شد تا تولیدکنندگان بتوانند کیفیت کالاهای خود را افزایش دهد اما نمایندگان مجلس بر این باورند که اگر واردات آزاد شود کیفیت تولید در کشور نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران معتقد است :در شرایط فعلی با توجه به محدودیت‌های منابع ارزی، آزادسازی واردات و هزینه‌کرد این ارز محدود برای واردات کالای نهایی هوشمندانه نیست.و فعلا باید اجازه دهیم به جای آزادسازی محصول نهایی، مواد اولیه و اجزا و قطعات مورد نیاز تولید لوازم خانگی تسهیل شود؛ اما بعد از مدت محدودی می‌توانیم این حمایت‌ها را به حمایت‌های موثر و منطقی تعرفه‌ای تبدیل کنیم.
وی با اعلام اینکه ممنوعیت واردات لوازم خانگی نمی‌تواند تا ابد ادامه داشته باشد تصریح کرد: از آنجاییکه اجزا و قطعات مورد نیاز تولید که بیش از ۸۰ روز طول می‌کشدبه دستمان برسد، آزادسازی واردات و هزینه‌کرد این ارز محدود برای واردات کالای نهایی هوشمندانه نیست.
محدودیت واردات منجر به ضرر مصرف‌کننده واقعی نشود
علیرضا شهبازی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه محدودیت واردات منجر به ضرر مصرف‌کننده میشود درباره وضعیت لوازم خانگی اعتقاد داشت: با وجود اینکه تمام مسئولان بر ضرورت ارتقای کیفیت و کاهش هزینه‌های سربار تولیدات داخلی تاکید دارند اما برخی واحدهای تولیدی نسبت به این دو نکته بی‌اهمیت هستند و همین وضعیت موجب شده که مردم از کیفیت و قیمت محصولات تولیدی آن‌ها ناراضی باشند.
وی با اذعان به اینکه در حال حاضر اقشار کم درآمد در تامین جهیزیه با مشکل روبه رو هستندبیان کرد: وزارت صمت باید با افزایش نظارت‌ها بستر ارتقای کیفیت و کاهش هزینه‌های تولید و به تبع آن قیمت لوازم خانگی را فراهم کند. هدف تولیدکنندگان لوازم خانگی نباید کوتاه مدت و محدود باشد بلکه این افراد باید به دنبال ورود به بازارهای جهانی باشند که شرط تحقق این مهم توانایی رقابت با همتایان خارجی است.
از سو یی دیگر حسینی‌کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن واردات لوازم خانگی رابستر منطقی شدن قیمتها دانست وی بر اساس این باور افزود: با واردات علاوه بر اینکه عرضه کالا به بازار بیشتر می‌شود، زمینه کاهش قیمت تمام شده و حذف هزینه‌های بالاسری و در نتیجه منطقی شدن قیمت‌ها نیز فراهم خواهد شد و تولیدکننده ناچار است برای دستیابی به این هدف از شرکت‌های دانش بنیان استفاده کند.
وی بر این اعتقاد است که :با واردات علاوه بر اینکه عرضه کالا به بازار بیشتر می‌شود، زمینه کاهش قیمت تمام شده و حذف هزینه‌های بالاسری و در نتیجه منطقی شدن قیمت‌ها نیز فراهم خواهد شد و تولیدکننده ناچار است برای دستیابی به این هدف از شرکت‌های دانش بنیان استفاده کند.وی تنها راه حضورتولید کنندگان داخلی در بازارهای خارجی را در این دانست که اگر کیفیت محصولات ارتقا پیدا کند در این صورت است که بستری مناسب برای ارائه محصولات و همچنین رقابت با شرکت های تولید کننده دیگربوجود خواهدآمد. وی یاد آور شد در صورتی که کیفیت لوازم خانگی مناسب و قیمت این محصولات ارزان باشد، مردم به سراغ خرید کالاهای داخلی می‌روند واز محصولات داخلی استقبال خواهند کرد.
حسینی‌کیا با بیان اینکه اگر واردات لوازم خانگی آزاد شود، باید راهکاری برای این واردات تنظیم شود به این معناکه در ابتدا باید به سراغ تولید داخل رفت و تولید را به میزانی رساند که نه تنها امکان تامین نیاز بازار داخلی از طریق تولید فراهم باشد بلکه تولیدکنندگان توانایی صادرات نیز داشته باشند.
لطف اله سیاه کلی نماینده مردم در مجلس یازدهم نیزدر باره صادرات کالای ایرانی اذعان داشت: یکی از راهکارهای ارتقای کیفیت را صادرات دانست و اضافه کرد: با تعرفه‌گذاری می‌توان میزان واردات را تعیین کرد از سوی دیگر با واردات بازار نیز تنظیم خواهد شد.
در تعرفه‌گذاری از یک سو باید به نیاز مردم و مصرف‌کننده توجه کرد و از سوی دیگر حمایت از تولید را در دستورکار قرار داد.
حمایت از تولیدکنندگان داخلی که یک رکن اقتصاد مقاومتی
سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در مورد مبحث آزادسازی لوازم خانگی با اعلام اینکه مسؤولیت تنظیم بازار داخلی کشور به عهده وزارت صمت است تصریح کرد: حمایت کردن از تولیدکنندگان داخلی که یک رکن اقتصاد مقاومتی هست مهم است آن هم به ویژه در شرایط خاصی که باید ارزبری را کاهش دهیم.
وی یادآور شد: اگر تقاضای داخل مازاد باشد و تولید داخل نتواند به آن پاسخ دهد، وزارت صمت حتماً تدابیر لازم را برای پاسخ دادن به نیاز مازاد بازار از طریق واردات به کار خواهد گرفت.
خاندوزی با توجه به اینکه اختیارات قانونی نزد وزارت صمت است گفت: وزارت صمت باید هر ترتیبی برای بازار لوازم خانگی نیاز است را اتخاذ کند.

این مطلب را برای دوستان خود ارسال کنید:
Facebook
Print
Email
Twitter
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

« بهار» از بازار داخلی لوازم خانگی گزارش می دهد :
رقابت پذیری بازار لوازم خانگی با واردات
این مطلب را برای دوستان خود ارسال کنید:
Facebook
Print
Email
Twitter
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

« بهار» از بازار داخلی لوازم خانگی گزارش می دهد :
رقابت پذیری بازار لوازم خانگی با واردات

بازار لوازم خانگی یکی از بازارهای پررونق و رقابتی در صنعت مصرفی است. با توسعه صنعت و فناوری، امکان دسترسی به لوازم خانگی متنوع و پیشرفته برای مردم فراهم شده است. این رشد در بازار همچنین به واردات بیشتر لوازم خانگی منجر شده است. در این مقاله، به بررسی تأثیر واردات لوازم خانگی بر رقابت پذیری بازار می پردازیم.
این مطلب را برای دوستان خود ارسال کنید:
Facebook
Print
Email
Twitter
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *