خشایار نادی :
مشکلاتی که گریبان صنعت هوایی را گرفته است

شرکت های هواپیمایی در کشور ما از سال های گذشته به دلیل عدم مدیریت صحیح ، ناکارآمدی، نبود سیستم بروز و با کیفیت، نبود ارتباط مؤثر با شرکت های معتبر هوایی دنیا، عدم سرمایه گذاری در بخش تحقیقات و آموزش نیروهای با دانش، نبود در آمد زایی مکفی و غیره دچار برخی چالش ها و مشکلات شده اند.
شرکت های هواپیمایی در کشور ما از سال های گذشته به دلیل عدم مدیریت صحیح ، ناکارآمدی، نبود سیستم بروز و با کیفیت، نبود ارتباط مؤثر با شرکت های معتبر هوایی دنیا، عدم سرمایه گذاری در بخش تحقیقات و آموزش نیروهای با دانش، نبود در آمد زایی مکفی و غیره دچار برخی چالش ها و مشکلات شده اند.

شرکت های هواپیمایی در کشور ما از سال های گذشته به دلیل عدم مدیریت صحیح ، ناکارآمدی، نبود سیستم بروز و با کیفیت، نبود ارتباط مؤثر با شرکت های معتبر هوایی دنیا، عدم سرمایه گذاری در بخش تحقیقات و آموزش نیروهای با دانش، نبود در آمد زایی مکفی و غیره دچار برخی چالش ها و مشکلات شده اند.
یکی از مشکلاتی که خیلی مشهور و معروف است کمبود، فرسودگی، تحریم ناوگان و قطعات می باشد. این موضوع باعث شده است شرکت های هوایی هر نوع هواپیمایی که امکان خریدشان در بازار وجود دارد به سراغش بروند و بخرند. این موضوع باعث شده است تنوع ناوگان افزایش پیدا کند و این روند قطعا هزینه شرکت ها را به مراتب افزایش داده است. چون برای هر نوع هواپیمای جدید که وارد سیستم می شود نیازمند خلبان جدید، نیروی فنی جدید، انبار جدید، استاک جدید که بسیار هزینه زا است، می باشد. این کار باعث می شود هزینه های شرکت های هواپیمایی به مراتب افزایش پیدا کند و شرکت های هواپیمایی را دچار چالشها و مشکلات اقتصادی و مالی فراوانی بکند.
معضل بعدی کاهش جدی در آمد و منابع درآمدی است. از یک طرف ما منابع در آمدی شرکت ها را فقط به فروش بلیط، بار و نظیر اینها اختصاص دادیم. از طرفی دیگر هزینه ها در داخل کشور متورم شده است یعنی هزینه ها افزایش پیدا کرده است و ما شاهد کاهش درآمدها هستیم. به نظر می آید علاوه بر فروش بار و بلیط مسافر و نظایر آن، پلت فرم های متعدد دیگری هستند که امکان کار روی آنها وجود دارد و باعث‌می شود تأثیر تحریم و فرسودگی ناوگان در آن کمتر باشد. مثل کترینگ که می تواند منبع در آمد خوبی باشد.و یا خدمات هندلینگ‌ و فرودگاهی که باعث‌ ایجاد منبع درآمدی خوبی می شوند. اگر امکانات لازم در اختیار کترینگ فرودگاهی و خدماتی قرار بگیرد می تواند در آمد زایی آنها افزایش پیدا کند. همچنین خدمات فنی و مهندسی هم می توانند منبع در آمد خوبی باشند. علاوه بر فروش بار مسافر، پلت فرم های زیادی هست که با تقویتشون در درون و ارایه تسهیلات توسط آنها می تواند منشأ در آمد و خیر و برکت شوند.
با محدویت هایی که ناشی از تحریمی که منجر به ایجاد نقصان در زیر ساخت های اجرایی شده است، مانند تهیه، نصب و بروز رسانی نرم رسانی نرم افزار های مورد نیاز مثل فروش بلیط، بار، قرار داد های بین المللی نظیر قرار داد های فرودگاهی، قرار داد های کد شرینگ، قرار داد های کترینک، خدمات فنی و مهندسی که به خاطر محدویت های ناشی از تحریم ها باعث نقصان شده و مشکلاتی را ایجاد کرده است. به عبارت دیگر ما از نظر نرم افزاری هم با این صنعت فاصله پیدا کرده ایم و بروز نیستیم.
از سال های گذشته و بالاخص از ابتدای برنامه توسعه پنجم، عدم هماهنگی نرخ رشد تورم با نرخ رشد در آمد شرکت های هوایی و نرخ هزینه ها هم خوانی و هم راستایی نداشته است. طبق آخرین آمار سال های گذشته نرخ رشد هزینه ها نزدیک به ۵۴٪ بیشتر از نرخ رشد در آمد شرکت های هوایی بوده است. این آمار مربوط به آخر برنامه پنج ساله چهارم می باشد. با بررسی دقیق تر متوجه می شویم که رشد هزینه شرکت های هواپیمایی با سرعت بیشتری نسبت به افزایش قیمت بلیط یا خدمات آنها افزایش پیدا کرده است و در آمد ها به آن سرعت رشد پیدا نکرده است. این تفاوت رشد باعث بروز مشکلاتی جدی برای اقتصاد شرکت های هواپیمایی شده است.
از سال های گذشته ساختار سازمانی شرکت های هوایی ما با شرایط روز دنیا و سایر کشورها تطابق پیدا نکرده است و از انعطاف پذیری و چابکی خوبی برخوردار نبوده است.

این مطلب را برای دوستان خود ارسال کنید:
Facebook
Print
Email
Twitter
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خشایار نادی :
مشکلاتی که گریبان صنعت هوایی را گرفته است
این مطلب را برای دوستان خود ارسال کنید:
Facebook
Print
Email
Twitter
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خشایار نادی :
مشکلاتی که گریبان صنعت هوایی را گرفته است

شرکت های هواپیمایی در کشور ما از سال های گذشته به دلیل عدم مدیریت صحیح ، ناکارآمدی، نبود سیستم بروز و با کیفیت، نبود ارتباط مؤثر با شرکت های معتبر هوایی دنیا، عدم سرمایه گذاری در بخش تحقیقات و آموزش نیروهای با دانش، نبود در آمد زایی مکفی و غیره دچار برخی چالش ها و مشکلات شده اند.
این مطلب را برای دوستان خود ارسال کنید:
Facebook
Print
Email
Twitter
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *