بهار- گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش در دیدار با دبیران کل تشکل های صنفی معلمان گفت: معماری نظام تعلیم و تربیت کشور باید اصلاح شود.
به گزارش بهار، علیرضا کاظمی ضمن قدردانی از حضور نمایندگان تشکل های صنفی فرهنگیان و اشتراک گذاشتن دغدغه های جدی و به حق آنان در راستای اعتلای نظام تعلیم و تربیت کشور، گفت: بسیاری از دغدغه ها و پرسش های جدی شما مورد توجه است و در کمیسیون های مختلف مجلس نیز مورد بررسی قرار گرفت .
وی با اشاره به اینکه توجه به دیدگاه های کلان نمایندگان تشکل های صنفی پیرامون مسائل مختلف آموزش و پرورش باید مورد توجه و بررسی قرار گیرد ، اظهار کرد: بنده فرد عملیاتی و میدانی هستم ، اهل کار نمایشی نیستم و به نظر کلیه منتقدان احترام می گذارم چون شما با تمام نقدها ، معلمین عزیز این کشورهستید .
کاظمی با تاکید بر اینکه یکی از بزرگترین مصایب آموزش وپرورش این است که هر دوسال یکبار کیلومتر آموزش و پرورش صفر شده است ، تصریح کرد: متاسفانه با تغییر هر وزیر همه برنامه ها نیز متوقف و برنامه های جدید ارائه شده است .
گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برنامه های مهم اجرایی خود در دوران سرپرستی، گفت: تصویب شبکه شاد در شورای عالی فضای مجازی ، حضور رئیس جمهور برای اولین بار در شورای عالی آموزش و پرورش ، پرداخت پاداش معوق فرهنگیان و افزایش فوق العاده ویژه معلمان از جمله موارد مهم در آن دوره کوتاه سه ماهه بوده است.
وی با تاکید بر اینکه حرکت من بر اساس دیدگاه های رییس جمهور محترم و سیاست های ایشان خواهد بود ، گفت: نقشه راه اجرای برنامه هفتم است البته درمسیر باید معایب و ایرادهای آن مرتفع می شود.
کاظمی، آموزش و پرورش را سرمایه ملی دانست و افزود: برای حل مشکلات آموزش و پرورش باید کنار هم باشیم و قلبمان برای نظام تعلیم و تربیت کشور بتپد.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با تاکید بر ریل گذاری درست در برنامه های این وزارت خانه، گفت: دو ناکارآمدی بزرگ مانع پیشرفت در آموزش و پرورش شده است که اولی ناکارآمدی در مدیریت مسائل روزمره نظام تعلیم و تربیت؛ دومی ناکارآمدی در ساختار تربیتی دانش آموزان است و معماری نظام تعلیم و تربیت کشور باید اصلاح شود.
کاظمی ساختار برنامه درسی داخل مدرسه را دچار اشکال دانست وگفت: برنامه درسی آموزش زده ، خشک و حافظه محور باید به برنامه درسی فعالیت محور ،با نشاط ، دانش اموز محور و مهارت محور تبدیل شود.
وی به کارگیری مدیران نالایق، ناشایسته و بی تجربه ، فرایندهای غلط و غیر کارشناسی و بی ثباتی مدیریت را مهمترین مشکلات در فرایندهای اجرایی آموزش و پرورش دانست و افزود: آموزش و پرورش نباید دچار روزمرگی شود و فعالیت های آن باید با نشاط و خلاقیت پیش رود.