بهار- د بیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی به تشریح جزئیات پیشنهاد ات گروههای پژوهشی برای عاد لانهترشد ن تخصیص سهمیههای کنکور پرد اخت و گفت: اصلاح شیوهنامه موجود به نوعی تعد یل منطق حاکم بر سهمیههای فعلی و افزایش سطح کیفی پذیرش د اوطلبان است.
به گزارش بهار از ایرنا، ، ستاد علم و فناوری د بیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی د ر جلسه هماند یشی عد الت آموزشی د ر آموزش عالی با تمرکز بر موضوع سهمیههای کنکور سراسری د ر ششم مرد اد ماه امسال از پیشنهاد اتی سازند ه با هد ف بازطراحی و بهینهسازی سهمیههای کنکور سراسری به منظور د ستیابی به الگویی عاد لانهتر و کارآمد تر خبر د اد اما به جزئیات آن اشاره نشد .
د ر همین راستا علیباقر طاهرینیا د بیرستاد علموفناوری شورایعالی انقلابفرهنگی به تشریح جزئیات این پیشنهاد پرد اخت.
وی کنکور را یکی از طرحهای کلان و ملی کشور که سالانه تعد اد بسیار قابل توجهی از خانواد ههای ایرانی، جوانان و متقاضیان تحصیل د ر د انشگاه با آن مواجه هستند ، د انست و گفت: یکی از متغیرهای موثر د ر نتیجه کنکور د اوطلبان حضور د ر د انشگاهها، متاثر از سهمیههاست.
د بیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی د ر بیان جزئیات پیشنهاد های سازند ه برای سهمیهها توضیح د اد : سهمیههایی که از قبل به انواع مختلف و بر اساس ضوابط وجود د اشت، تابع منطق قابل توجه و قابل د فاع و متناسب با زیستبوم د ر نظام آموزشی ما بود ه است که البته د ر گذر زمان نواقص و کاستیهای آنها محرز و د لیلی شد تا به سمت اصلاح سهمیهها و سیاستگذاری آن برویم.
طاهرینیا گفت: فلسفه اصلی پیشبینی سهمیهها از نگاه کارشناسان، ناظر به توسعه عد الت آموزشی است و سهمیهها ابتد ا به توازن سطوح آموزشی مناطق مختلف کشور و قشرها و طیفهای گوناگون کمک میکند و نهایتاً این سهمیهها د ر صورتی که از قوام و منطق مستحکمی برخورد ار باشد به افزایش عد الت آموزشی و سطح د سترسی عاد لانه به آموزش عالی و رشتههای خاص آموزش عالی میانجامد .وی افزود : د ر سنوات گذشته به واسطه تحولاتی که د ر جامعه و د ر جمعیت مشمول سهمیهها وجود د اشت، انتقاد اتی ناظر به سطح کیفی متوسط یا متوسط به پایین برخی از سهمیهها وارد شد و بر این اساس به سمت سیاستگذاری رفت و اکنون وزارت علوم به عنوان متولی این موضوع بسته سیاستی خود را برای اصلاح سهمیهها تنظیم و ارائه کرد ه است.
بسته پیشنهاد ی وزارت علوم د ر مسیر رفت و برگشت بین وزارتخانه و د ولت
د بیر ستاد علموفناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بر اساس اخبار و آنچه ما مطلع هستیم، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم بعد از اقد ام کارشناسی مقد ماتی، بسته پیشنهاد ی خود را د ر اختیار رئیس جمهور قرار د اد و با توجه به اینکه رئیس د ولت چهارد هم خود به موضوع سهمیهها توجه و برای این موضوع اید ه د ارد ، این بسته پیشنهاد ی وزارت عتف د ر مسیر رفت و برگشت بین این وزارتخانه و د فتر رئیسجمهور است.
طاهرینیا گفت: انتظار این است که د ر کوتاهمد ت، پیشنهاد وزارت علوم نهایی شود و با د ر اختیار قرار گرفتن شورای عالی انقلاب فرهنگی و انجام فرایند خود ، این بسته ملاک عمل قرار گیرد .
وی به ماموریت ستاد علم و فناوری که متناسب با اسناد بالاد ستی و مصوبات آن وضعیت سهمیهها را رصد میکند ، اشاره کرد و گفت: بر این اساس گروه پژوهشی جوان و توانمند د ر این حوزه اقد ام پژوهشی خوبی انجام د اد و از آنها د عوت کرد یم تا طرح پیشنهاد ی خود را د ر یک جلسه کارشناسی ارائه د هند .
د بیر ستاد علموفناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد : ما د ر این جلسه کارشناسی از نظرات افراد ی که از خبرگی و تجربه بسیار قابل توجهی د ر حوزه سهمیهها برخورد ار بود ند و هم نگاههای متفاوتی د اشتند ، بهره برد یم و این گروه پژوهشی هم طرح پیشنهاد ی خود را ارائه کرد ند .
طرحهای پیشنهاد ی برای سهمیههای کنکور
طاهرینیا د رباره رویکرد این طرح پیشنهاد ی از سوی د انشجویان گفت: رویکرد آنها عاد لانهتر شد ن سهمیهها و اصلاح آن به نفع افزایش سطح کیفی پذیرش د اوطلبان است و برد اشت این بود که پیشنهاد این گروه پژوهشی به نوعی تعد یل منطق حاکم بر سهمیههای فعلی خواهد بود .
رئیس سابق مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی اد امه د اد : د ر این تعد یل، مناطق مختلف محرومیتها و حقوق افراد و هم نکات ناظر به سطح کیفی لازم برای تحصیل د ر د انشگاه و تراز قابل قبول علمی د اوطلبان کنکور برای رشتههای خاص و د انشگاههای خاص مطرح بود .
وی یاد آور شد : البته پیشنهاد های مختلفی مطرح شد اما چون د ر حد طرح اولیه د ر این جلسه بیان شد ، چند ان قابل استناد نیست که به آن بپرد ازیم. از د یگر پیشنهاد های مختلف این است که سهمیهها برای حوزه جغرافیایی خاص باشد .
د بیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی اد امه د اد : یکی از پیشنهاد های ارائه شد ه این است که منطق سهمیهها از د رصد ظرفیت صند لی به نمره د اوطلب تغییر و سهمیهها د ر قالب نمره د اوطلبان معنا یابد و بعد آن نمره د ر مجموع سرنوشت فرد د اوطلب تاثیرگذار باشد .
طاهرینیا افزود : جمعبند ی نشست اخیر این بود که بسته پیشنهاد ی با مباحث مطرحی د ر نشست اخیر تنقیح و اصلاح شود و ما نتیجه آن را د ر اختیار د ولت قرار مید هیم که د ر جمعبند ی نهایی به بسته پیشنهاد ی این ملاحظات هم توجه کنند . چنانچه این اتفاق بیفتد ، د ر اولین فرصت موضوع د ر د ستور کار ستاد علم و فناوری شورای عالی قرار میگیرد تا مسیر خود را د نبال کند .
وی اظهار امید واری کرد که موضوع سهمیهها د ر نهایت به توسعه عد الت آموزشی، رعایت حقوق د اوطلبان و گروههای مختلف د اوطلبی منجر شود و به ارتقای سطح کیفی آموزش و پژوهش د ر آموزش عالی و د ر نتیجه بهرهوری و توانمند ی نیروی انسانی د ر کشور انجامد .