بهار- رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: دانش آموزی که در آزمونهای ورودی ما قبول نشود را به هیچ عنوان در مدارس سمپاد نمیپذیریم.
به گزارش بهار ، «الهام یاوری» رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در گفتوگو با ایلنا در مورد تعریف نخبگی و اصلاح آن بیان کرد: در سند ملی نخبگان تعریفی صریح از نخبگی وجود دارد و مبتنی بر آن، نخبه فردی است که در تحولات و مقدرات کشورش اثرگذار باشد. البته این خلاصه تعریف است و ما به این تعریف پایبند هستیم و اثرگذاری را به عنوان بخش مقوم نخبگی میپنداریم و روی همین تعریف و روی اثرگذاری نخبگان کار میکنیم.
یاوری در پاسخ به این سوال که آیا نخبگی امری است که در طول زمان محقق میشود و یا یک فرد ذاتا باید نخبه باشد؟ گفت: اگر نخبگی را با اثرگذاری پیوند بزنیم علاوه بر استعداد که خیلی در این تعریف مهم است، مهارت، دانش و نگرش افراد نیز در این تعریف مهم است. بنابراین افراد میتوانند در طول زمان استعداد ذاتی خود را با دانش، مهارت و نگرش درست هماهنگ کنند و اثرگذاری خود را افزایش دهند.
او تاکید کرد: به همین جهت ما دانش آموزان خودمان را مستعد و دارای استعدادهای درخشان میدانیم، اما هنوز آنها را نخبه نمیدانیم، چرا که باید مقدمات اثرگذاری جلب کنند تا به مرحله نخبگی برسند.
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در مورد هدایت تحصیلی نخبگان به علومی که کشور بیشتر به آن نیاز دارد، ماند علوم پایه اظهار کرد: برنامههای زیادی برای این امر داریم که در طول متوسطه اول، دانش آموزان سمپاد با رشتهها و زمینههای شغلی مختلف آشنا شوند و بیشتر آنها را تشویق میکنیم که وارد رشتههایی شوند که بیشتر به آن نیاز داریم.
یاوری ادامه داد: همین حالا درصد دانش آموزان سمپادی که وارد رشتههای ریاضی فیزیک و علوم انسانی میشوند از متوسط جامعه به مراتب بیشتر است. گرایش و میلی که برای رشتههای پول ساز مانند پزشکی در جامعه دانش آموزی کشور وجود دارد، در دانش آموزان سمپادی هم دیده میشود و تازه دانش آموزان استعداد درخشان، شانس بیشتری برای قبولی در این رشتهها دارند. در عین حال من فکر میکنم سوق دادن دانش آموزان به رشتههای مورد نیاز کشور، دستاورد فضای فرهنگی سمپاد است که همچنان دانش آموزان مستعد و سمپادی به رشتههای فنی و ریاضی علاقه نشان میدهند.
او افزود: کمبود گرایش مستعداد به برخی رشتهها تعریف مشخصی ندارد. همچنین حرکت سمپادیها نیز همینگونه است. گاهی سمپادیها بعد از ورود به دانشگاه و پس از لیسانس به علوم پایه وارد میشوند. به علاوه اینکه خیلی از علاقه مندیها و حرکت استعدادهای درخشان بعد از ورود به دانشگاه و پس از سنجیدن برخی شرایط ایجاد میشود. در واقع تغییر رشتهها هم در سمپادیها رخ میدهد، پس نمیتوان آمار دقیقی در خصوص میزان گرایش استعدادهای درخشان برای فعالیت در رشتههایی مانند علوم پایه ارائه داد.
یاوری با بیان اینکه کمتر از دو درصد جامعه دانش آموزی کشور سمپادی هستند، در خصوص سفارس برخی افراد برای ورود دانش آموزی به مدارس استعدادهای درخشان عنوان کرد: سمپاد هیچ نوع سفارش و سهمیهای را برای پذیرش در نظر نمیگیرد. حتی فرزندان خودمان که ستاد تصمیم گیری هستیم هم اگر در آزمونهای ما امتیاز کافی کسب نکنند، نمیتوانند وارد مدارس سمپاد شوند.