بهار- سلبریتیها و بلاگرهایی که خود را برای اظهارنظر در هر امری محق میدانند، اینبار با چالشی به نام «کوروش کمپانی» مواجه شدهاند؛ چالشی که به نظر میرسد به جز یکی ـ دو مورد، مابقی تصمیم گرفتهاند با سوءاستفاده از نبود قوانین و مقررات محکم و شفاف درباره مسؤولیت تبلیغکنندگان، سکوت پیشه کرده و از این چالش نیز مانند دهها مورد دیگری که مردم را به امری سوق داده اما مسؤولیت آن را نپذیرفتند، عبور کنند.
به گزارش بهار به نقل از ایسنا، اینروزها سلبریتیها همه جا هستند، از اظهارنظر درباره انتخابات و امورپزشکی گرفته تا تبلیغ رستوران و محصولات آرایشی و بهداشتی و … . تعداد دنبالکنندهها و طرفدارانشان اعتماد به نفس کاذبی در آنان ایجاد کرده که خود را محق هرگونه اظهارنظری بدانند. این رویه صرفا هم محدود به ایران نیست و حتی در آمریکا نیز اعضای ستاد انتخاباتی دو نامزد اصلی چشم به حمایت خوانندهای دوختهاند که گفته میشود امکان تغییر آرا را تا حدود ۲۰ درصد در اختیار دارد. آنها اما هیچگاه در برابر اقدامات خود پاسخگو نبودند و تازهترین نمونه آن در ایران سلبریتیها و بلاگرهایی هستند که هزاران نفر را به سمت پیش خرید تلفن همراه از کوروش کمپانی هدایت کرده و حالا که پرونده کلاهبرداری این شرکت و فرار مدیرعامل آن به خارج از ایران خبرساز شده، اکثرشان سکوت پیشه کردهاند. انگار نه انگار که هزاران نفر، امروز با اعتماد به آنان مالباخته شدهاند.
کوروش کمپانی از کجا آمد؟
در روزهای اخیر خبری مبنی بر فرار مالک اصلی شرکتی به نام کوروش کمپانی بر سر زبانها افتاد. شرکتی که تحت عنوان «کوروش پردازان آیسا» در تاریخ هشتم بهمن ماه سال ۱۳۹۹ با مسئولیت محدود، شماره ثبت ۵۷۲۲۱۰ و شناسه ملی ۱۴۰۰۹۷۶۳۲۶۹ به ثبت رسیده است. مدیران کوروش کمپانی به مردم وعده داده بودند که با دریافت مبلغ تنها ۲۰ میلیون تومان و پس از گذشت بین ۴۵ تا ۵۰ روز ، تلفنهای همراه آیفون ۱۳ که قیمت آن در بازار در حدود ۵۰ میلیون تومان است، را به دست خریداران برسانند.
انتشار این وعده اما با کمک سلبریتیها، بلاگرها و چند رسانه تصویری در فضای مجازی فراگیر شد. تا جایی که صفحه این شرکت در اینستاگرام که در ابتدای فعالیتش محدود به تعمیرات تلفن همراه و آموزش ترفندهای نرمافزارهای موبایلی بود با تبلیغات منتشر شده در صفحات مجازی سلبریتیها به بیش از یک میلیون دنبال کننده رسید. حتی یکی از رسانههای مجازی که به انجام مصاحبههای پولی با چهرههای کمترشناخته شده مشهور است، در گزارشی از نبوغ مدیرعامل ۲۴ ساله این شرکت نوشت. در نهایت نیز مدیران این شرکت پس از اعلام فرخوانها و تخفیفهای بسیار، با پولهای دریافتی از مردم، به خارج از کشور متواری شدند.
ورود پلیس به پرونده کوروش کمپانی
اواخر هفته گذشته بود که خبرهایی مبنی بر کلاهبرداری کوروش کمپانی در فضای مجازی منتشر شد. خبری که خیلی زود فراگیر شد و مالباختگان را به دفتر مرکزی این شرکت در غرب تهران کشاند. درپی این اقدام پلیس امنیت اقتصادی نیز به موضوع ورود کرد. سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا در این خصوص گفته بود: «درپی تبلیغات خارج از ضوابط و پایین تر از قیمت بازار شرکتی با عنوان «کوروش کمپانی» برای فروش گوشی تلفن همراه، مراتب در دستور کارآگاهان پلیس امنیت اقتصادی قرار داده شد. با بررسیهای صورت گرفته مشخص شد که اعضای این شرکت با تبلیغات گسترده و سوءاستفاده از برخی چهرههای شناخته شده با تبلیغ فروش گوشی تلفن همراه به قیمت پایین با دریافت مبالغی با وعده تحویل ۴۵ روزه اقدام به ثبت نام از شهروندان کردهاند.
رئیس پلیس امنیت اقتصادی به نقش سلبریتیها در کمک به کلاهبرداری این شرکت هم اشاره کرده و گفته بود:« متاسفانه در جریان فعالیت این شرکت برخی افراد سرشناس و شناخته شده اقدام به تبلیغ برای این شرکت کردهاند که به اتهامات آنان هم رسیدگی خواهد شد.»
مسئولیت سلبریتیها در تبلیغات چیست؟
با انتشار خبر کلاهبرداری کوروش کمپانی، بار دیگر موضوع نقش سلبریتیها و مسئولیتشان درباره اقداماتی که انجام میدهند مورد توجه قرار گرفت. موضوعی که فشارهای ناشی از آن سبب شد تا برخی از این افراد مانند الهام حمیدی از اقدام خود در تبلیغ این شرکت عذرخواهی کنند و برخی دیگر نظیر محسن افشانی نیز همچنان در مقام طلبکار و مدعی باقی مانده و خود را بدون تقصیر نشان دهند. اما مسئولیت سلبریتیها در تبلیغات چیست؟موضوعی که محمد یونسی، وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی در امور کسب و کارها به آن پاسخ داده است.
یونسی در همین راستا به ایسنا گفت: «نقش سلبریتی ها در امر تبلیغات، همواره تاثیر گذار بوده است به نحوی که این روزها شرکتهای بزرگ در سراسر دنیا برای معرفی یا رونمایی از محصولات و خدمات جدید خود از حضور چهرهها و شخصیتهای مطرح ورزشی و هنری یا حتی افراد شناخته شده در فضای مجازی که به بلاگر مشهورند، استفاده میکنند تا بتوانند بازخورد بیشتری از تبلیغ محصول خود داشته باشند. از طرفی رسانهها نیز دیگر محدود به شبکههای تلویزیونی و خبرگزاریهای رسمی یا حتی مجلات هفتگی و ماهانه نیست و پلتفرمهای کاربر محور، بین مخاطبین ضریب نفوذ بیشتری پیدا کرده و کاربران آنها زمان زیادی را صرف بازدید از محتواهای صوتی و تصویری بارگزاری شده توسط افراد فعال در این فضا میکنند.